Blogi | 02.09.2024

Osallisuutta on kaikkialla

Väitöskirjatutkija Antti Jauhiainen, Itä-Suomen yliopisto

“Osallisuus” saattaa typistyä liian usein ontoksi muotisanaksi, joka ei käytännössä tarkoita mitään muille kuin ehkä jo valmiiksi jollain tapaa “osallisille”. Mutta koko osallisuuden ajatus lähtee sen laajentamisesta ja kaikkien osallisuudesta, ja siksi sen pohtiminen on aina arvokasta ja tarpeellista. Osallisuus on kuitenkin kaikkia koskettavaa, ja sen edistäminen on aivan keskeistä koko demokraattiseen päätöksentekoon pohjaavalle yhteiskunnallemme – mutta myös vaikkapa taloyhtiöille, yrityksille ja työpaikoille, erilaisille yhdistyksille ja ehkä erityisellä tapaa kouluille ja oppilaitoksille.

Jo pieni lapsi haluaa vaikuttaa ympäristöönsä. Palikoiden kolauttelu toisiinsa, valonkatkaisimen rämpyttely, helistimen tuottaman äänen ihmettely – kaikki ne ovat toimintaa, jossa aloitteleva ihminen tutkii omaa vaikutustaan ympäristöönsä. Osallisuus on pohjimmiltaan tätä: osallistumista omaan ympäristöönsä ja yleensä yhdessä toisten ihmisten kanssa.

Meillä aikuisilla on jo kovin monenlaista osallisuutta. Valonkatkaisimen sijaan toimimme yhdessä toisten ihmisten kanssa, saamme ja annamme apua, muodostamme yhteisöjä ja tuotamme osallisuutta nykyhetken lisäksi historiamme kautta ja samalla jälkipolvillekin. Käytännöllisimmillään osallisuus on kokemusta mahdollisuudesta vaikuttaa omaan arkeensa ja elämäänsä, pohjimmiltaan maailmaan ympärillämme, tasapainoisesti ja reilusti toisten kanssa. On tärkeää tietää, että jokin on vialla, jos tuota kokemusta ei jostain syystä ole.

Opiskeluaikoinani pohdiskelin opiskelijalehden kirjoituksessa opiskelijajärjestöjä ja osallisuutta omiin opintoihin. Miten vaikkapa ruokapöytänapinat epäolennaisista kurssisisällöistä eivät jäisi ponnettomaksi pastanjauhannaksi, kuten usein tuppaa käymään? Ylipäätään etäisyys itseä koskevista päätöksistä, kokemus vaikutusmahdollisuuksien kapeudesta ja ehkä yksinkertaisimmillaan tiivistettynä kyynisyys saattavat vaikuttaa siihen, ettei osallistuminen ja osallisuus innosta.

Osallisuutta on kuitenkin kaikkialla, missä ihmiset toimivat yhdessä jonkin asian äärellä, ja jokaisella on kiistatta mahdollisuus vaikuttaa jollain tavalla omaan ympäristöönsä, vaikkapa nyt opiskeluihin. Osallisuuden luomisen esteenä voi joskus olla kyynisyys ja epäusko omiin ja yhteisiin vaikutusmahdollisuuksiin, mutta yhteistä tekemistä vaikeuttaa myös nykyisin vallitseva, kapean yksilökeskeinen näkökulma. Osallisuuden vahvistuminen oppilaitoksissa, työpaikoilla, erilaisissa yhteisöissä ja yhteiskunnassa laajemmin ei myöskään tapahdu hetkessä. On välillä ehkä vaikeaa nähdäkään sitä, miten lounaskeskustelut, ainejärjestön leffaillat tai muu yhteinen tekeminen lopulta vahvistaa osallisuutta ja luo ihmisten välille matalan kynnyksen luotettavia yhteyksiä, jotka ovat parhaita työkalujamme toimintaan ja osallistumiseen.

Rohkaisenkin jokaista pohtimaan osallisuutta kahdesta eri näkökulmasta: millaista osallisuutta itsellä jo on ja mihin osallistuu sekä toisaalta mihin ei itse koe osallisuutta tai milloin on kohdannut tilanteita, joissa kokee jonkin näkökulman puuttuneen esimerkiksi omiin opintoihin liittyen. Oppimisen tukena osallisuus ja luottamus omaan yhteisöön ovat aivan keskeisiä voimavaroja. Ne voivat kantaa ainakin jo omissa opinnoissa eteenpäin, mutta usein kuin puolivahingossa ne muodostavat yhteyksiä ja tukea kaikille muillekin elämänaloille vuosiksi eteenpäin.

Osallisuuden edistämiseen on usein olemassa olevia, perinteisiä kanavia kuten opiskelijajärjestöt tai oppilaitosten työryhmät. Lisäksi kuka tahansa voi edistää osallistavia ratkaisuja yksinkertaisesti jakamalla ajatuksia ja kokemuksia toisten kanssa ja pohtimalla yhdessä yksinkertaista kysymystä: mitä haluaisimme ja voisimme tehdä paremmin? Kun ajatus paremmista mahdollisuuksista ja hyvistä ideoista alkaa kehittyä, ovi omaan ympäristöön vaikuttamiseen ja uusiin mahdollisuuksiin on avattu vähintäänkin raolleen.

Kirjoittaja: Antti Jauhiainen, väitöskirjatutkija, Itä-Suomen yliopisto

Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus -hanke järjestää yhdessä Saku ry:n ja Hymy-hankkeen kanssa Opiskelijan mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa -webinaaritilaisuuden keskiviikkona 4.9.2024 klo 12–15. Tilaisuudessa osallisuudesta keskustelevat ammatillisen koulutuksen opiskelijat ja asiantuntijat, mukaan lukien Antti Jauhiainen. Tilaisuutta rahoittaa Opetushallitus ja se on osallistujille maksuton. Tervetuloa mukaan!