Ansio- ja kunniamerkit

Suomen Kansanopistoyhdistys myöntää ansiomerkkejä kansanopistotyössä ansioituneelle ja kunniamerkkejä opistohallinnon jäsenille. Merkkien myötä kansanopistot voivat muistaa ja kiittää sekä omia työntekijöitään että luottamushenkilöitään.

Kunniamerkki ja siihen kuuluva pinssi.
Kunniamerkki myönnetään ansioituneelle luottamushenkilölle tai luottamustoimiselle opistohallinnon jäsenelle 25 vuoden, mutta yhdistyksen hallituksen harkinnan mukaan lyhyemmästäkin, kuitenkin vähintään 20 vuoden ansiokkaasta toiminnasta kansanopistotyön hyväksi.
Pronssinen ansiomerkki ja siihen kuuluva pinssi.
Pronssinen ansiomerkki annetaan menestyksellisestä työstä vähintään 10 vuotta kansanopistossa toimineelle työntekijälle.
Hopeinen ansiomerkki ja siihen kuuluva pinssi.
Hopeinen ansiomerkki annetaan menestyksellisestä työstä vähintään 20 vuotta kansanopistossa toimineelle työntekijälle.
Kultainen ansiomerkki ja siihen kuuluva pinssi.
Kultainen ansiomerkki annetaan menestyksellisestä työstä vähintään 30 vuotta kansanopistossa toimineelle työntekijälle. Kultainen ansiomerkki sinisen nauhan kera annetaan yhdistyksen kunniajäsenelle. Kunniajäsentä koskeva päätös tehdään yhdistyksen vuosikokouksessa.

Miten hakea?

Kunnia- ja ansiomerkkejä anotaan vapaamuotoisella hakemuksella, jossa tulee olla seuraavat tiedot: henkilön nimi, nimike ja työsuhteen alkamispäivä. Anomuksen liitteeksi mahdollisuuksien mukaan myös ote kokouspöytäkirjasta, jossa on päätetty ansiomerkkien anomisesta.

Merkin myöntämisestä päättää Suomen Kansanopistoyhdistyksen hallitus opiston johtokunnan tekemän esityksen perusteella. Merkkiä kannattaa hakea hyvissä ajoin ennen hallituksen kokousta, jossa se on tarkoitus ojentaa saajalle.

Merkkihakemus lähetetään sähköpostitse: toimisto(at)kansanopistot.fi

Ansiomerkkien hinnat

* kunniamerkki 95 euroa
* pronssinen ansiomerkki 65 euroa
* hopeinen ansiomerkki 75 euroa
* kultainen ansiomerkki 85 euroa

Hintoihin lisätään postitusmaksu.

Ansio- ja kunniamerkin lisäksi toimitetaan pienoismerkki, jota voi käyttää arkisemmissa tilanteissa. Ansio- ja kunniamerkkiä käytetään juhlavissa tilaisuuksissa, sijoittamalla se puvun vasemmalle puolelle rintapieleen.

Kansanopistoyhdistyksen ansio- ja kunniamerkkien luonnokset on suunnitellut taiteilija Pia Katerma vuonna 1950.

Lisätietoja kunnia- ja ansiomerkeistä ja niiden toimituksista Kansanopistoyhdistyksen toimistosta, toimisto(at)kansanopistot.fi